Търсене в блога:

неделя, 19 юли 2020 г.

Как да общувам безконфликтно? (Формула + Примери)


Тази статия е за всички, които имат потребност от това отношенията им с другите (а и със самите себе си) да са здравословни и градивни - да носят същинско свързване и удовлетворение! Това е напълно възможно - иска се съзнателност и будност спрямо посланията, които отправяме!

В Естествената Психотерапия разбираме необходимостта от
качествено общуване - тоест от същинско човешко свързване.
За да е възможно това, на първо място стои умението да се свързваме и общуваме,
да разбираме самите себе си.

В настоящия текст ще разгледаме две формули на общуване - едната е добре позната на всички нас формула, а другата ще бъде нова в живота на мнозина - тя ще изгради умение сами да ръководим живота и вярванията си, сами да сме господари на преживяванията си!



Добре позната формула:


  1. Чувствам X, защото ти правиш Y
    или
  2. Ти ме караш да се чувствам X, когато правиш Y

Примери:
  • Когато излизаш с приятелите си, това ме наранява!
  • Караш ме да се чувствам много тъжна и самотна, когато излизаш с други хора, а не с мен!
  • Много съм наранена, че не ме запознаваш с родителите си!
  • Когато не си пишеш домашните, съм разочарован от теб!
  • Когато ми викаш, това ме ядосва много!
  • Защо не ми звънна? Само ме караш да се притеснявам за теб! Безотговорен си!
И още много и много в тази посока - всеки от нас има такива примери в антуража си...


Така излиза, че другите са отговорни за начина, по който се чувстваме - а това е убеждението на огромна част от хората, по мои наблюдения.


Трудността тук е, че това води до един затворен цикъл на обвинения и негодувания - породени от *негативни чувства, които всъщност са водещи към неудовлетворени потребности.



В тази статия има ценен списък с емоции, чувства, състояния и потребности! - Как да слушам, за да чувам? (+ Таблици на Емоциите и Потребностите)

*Пиша това условно - чувствата са много повече от негативни и позитивни! Те са посланници, които ни водят към живите в нас потребности, с които имаме да се свържем.


Съответно имаме избор - да продължим да живеем, следвайки тази формула и обвинявайки другите, че не са направили нещо за нас - най-вече, че не ни обичат, не ни правят щастливи и удовлетвпрени - или можем да усвоим друга формула - далеч по-градивна - с нея ще ви запозная сега.

Нова Формула:
  1. Когато правиш Y, аз чувствам X, защото искам Z
    или
  2. Когато правиш Y, аз чувствам X, защото си мисля Z

При нея водещото е осъзнаването, че не другите ни карат да се чувстваме и преживяваме себе си по определен начин - а нашите мисли, спрямо онова, което казват или правят. Тази формула ни връща силата да бъдем отговорни за собствените си емоции и чувства, за собствените си избори - и да умеем да комуникираме това по градивен и смислен начин!

Това, което помага, следвайки тази формула, е че проверяваме какво мисли и чувства другият човек - имаме неговата обратна връзка - питаме го, изслушваме го, не бързаме да хвърляме собствените си заключения, породени от скорострелните мисли, боричкащи се в съзнанието ни. Умеем да слагаме една вътрешна спирачка и да забавим - което трансфомира импулсивността, която може да бъде деструктивна, в благодатна спонтанност.

Примери:
  • Когато излизаш с приятелите си, се чувствам наранена, защото си мисля, че не ти е приятно с мен. Много ми иска да намерим нови начини да се забавляваме заедно. Как е това за теб?

  • Чувствам се много тъжна и самотна, когато излизаш с други хора, защото ми се иска да прекарваме повече време заедно - за мен явно не е достатъчно времето, което споделяме сега. Искаш ли да ми споделиш какво мислиш ти по това? (В случая това потенциално ще е дълга дискусия, в която имат да се уточняват потребностите на единия и на другия - по-надолу ще обърна внимание на това.)

  • Мисля си, че може моите очаквания да са различни от твоите, когато става дума за това, че не си ме запознал с родителите си. Мисълта, която се върти в главата ми, че не сме на една и съща страница, ме наранява и много бих искала да бъдем искрени един с друг по темата.

  • Когато не си пишеш домашните, се чувствам разочарован, защото на мен ми е трудно да разбера какво преживяваш. Много ми се иска да поговорим кое е онова, което те спира да ги напишеш?

  • Наистина се чувствам гневен в момента, защото бих искал да се разбираме, а виждам, че това няма да стане сега. Може и да кажа нещо, което звучи като обвинение и заедно с това искам да знаеш, че не ми е приятно, когато ми викаш и това не ми помага да успея да се успокоя! / Ядосвам се много, защото искам да говориш с по-спокоен тон, докато спорим!

  • Когато не ми звъниш, се тревожа, защото си мисля, че нещо лошо може да се е случило. Много е важно за мен да ми звъннеш, за да знам, че си пристигнал - как ти се струва, дали можем да постигнем консенсус?



Разбирам, че за много хора този изказ може в началото да изглежда витиеват. 


Повярвайте ми, с него се свиква, а подбирането на думите ни води до огромна промяна както в начина, по който преживяваме себе си, така и в отношенията ни с другите! 

Ако изстрелваме каквото ни падне импулсивно, шансът да сме предимно гневни, намусени и неудовлетворени е огромен. Общуването с емпатия е магично и приятно, свързващо и нежно за всички страни. Разбира се, това не означава, че винаги можем да общуваме така! Не е и нужно! Можем, обаче, да се върнем към стара ситуация на по-късен етап и да я обсъдим - ще дам такъв пример от моя опит, и то с дете.



Един мой пример с 3-годишно дете


Детето на мои близки приятели, което е на почти 3 години, играейки си, идваше до мен и се опитваше да пуска разни свои играчки в чашата ми с чай. След един успешен опит и нова чаша чай, той продължи. В момента нямах ресурса да му кажа нещо различно от едно голямо "НЕ! Достатъчно, остави ме!" В такова общуване няма свързване с другия, а има послание "Ох, просто ме остави на мира, дотегна ми от теб!" 

Затова, когато си дадох няколко минути време да се свържа със самата себе си с въпроси като "Напрегна се, защото ти се иска да преживяваш спокойствие в момента ли? Да се наслаждаваш на чая си, без някой да ти пречи? Да можеш да общуваш с приятелите си, без да се налага да браниш личното си пространство от набези?" Отговорите може да са очевидни, и заедно с това, при назоваването на потребностите, които имаме към момента, промяната на нивото на емоциите е значима и спокойствието се настанява в нас отново! Ако опитате, ще разберете какво имам предвид. ;) 


  • Отидох при него и го попитах:

"Преди малко се натъжи, защото бях рязка с теб ли?"

Д.: Да.
Аз: Искаше да ти обърна специално внимание ли?
Д.: Да. (тук вече започна да се усмихва)
Аз: Искаше да ти обърна специално внимание, като заедно с това се забавляваме ли?
Д.: Да! (това беше щастливото "да" на едно разбрано дете! :) )
Аз: Искаш ли да намерим начин, по който да ти обърна внимание, така че да е приятно и за теб, и за мен?
Д.: Да!
Аз: Хайде да вземем тази топка и да си поиграем с нея само двамата! Как ти се вижда тази идея?

Успяхме да постигнем консенсус около начина на забавление и да се свържем един с друг - въпреки, че аз в предишния момент не си бях дала сметка какво му е толкова забавното да хвърляш играчки в нечий чай, отчетох потребността му, след което потърсих друг път за осъществяването ѝ - път, който да е приятен и за двама ни.


  • В следваща статия ще обърна внимание на това, че никак не е необходимо да се правят компромиси - винаги има път за удовлетворяване на съкровените човешки потребности (дори да не е моментален) на всички страни в общуването, и винаги има възможност за качествено свързване, в което да няма половинчати и насилени "да"-та!

__________________________


Свържете се с мен тук.
Или на ines.raicheva@gmail.com

__________________________

Няма коментари:

Публикуване на коментар